Wanneer zijn mijn autobanden versleten?

  • Geplaatst op

Uit statistieken blijkt een duidelijk verband tussen bandenslijtage en ongevallen. Dat is niet zo vreemd, want een band met een afgevlakt of losgeraakt loopvlak heeft minder contact met het wegdek en vergroot de kans op bijvoorbeeld aquaplaning op een nat wegdek. In dit artikel zetten we overzichtelijk voor je op een rijtje hoe je versleten autobanden herkent.

Hoe herken ik een versleten autoband?

Slijtage aan een autoband treedt onvermijdelijk op. Vanaf het moment dat je auto begint te rijden, slijt het rubber (als het goed is gelijkmatig) over de gehele breedte en omtrek. Versleten autobanden resulteren daarom niet direct in gevaar. Het is met name de gradatie van de slijtage die bepaalt in hoeverre het rijcomfort en de rijveiligheid verminderen.

 

Een versleten autoband herken je in eerste instantie aan een ondermaatse dikte van het loopvlak. Ook een gebrekkige flexibiliteit is een indicator dat de band mogelijk zijn beste tijd heeft gehad. Naast deze optische signalen, is het belangrijk om goed te letten op het rijgedrag van je auto. Is dat sterk afwijkend en komt dat duidelijk door de staat van de banden, stop dan met rijden.

 

Welke slijtagesoorten zijn er?

Bandenslijtage is er in verschillende soorten en maten. De eerder genoemde normale slijtage treedt over de hele breedte en omtrek op als gevolg van herhaaldelijk contact tussen het rubber en het wegdek. Is deze slijtage assymetrisch of plaatselijk, dan kan dit komen door een lokale beschadiging of een onjuiste balancering van de banden.

 

Een holle vorm ontstaat als de autobanden slijten in het midden van het loopvlak, waardoor deze zone sneller versleten raakt. Dit ontstaat vaak als er een te grote interne druk is in de autoband, bijvoorbeeld als gevolg van wielen van lage kwaliteit. Het tegenovergestelde van deze vorm van slijtage is ronde slijtage op de schouders van de band.

 

Wat zijn gekartelde banden?

Er is nog een andere vorm van bandenslijtage die we niet onbenoemd willen laten: gekartelde banden. Een autoband krijgt een gekartelde vorm op het moment dat de loopvlakblokken ongelijkmatig slijten. Hoewel vrijwel elke band onder invloed van zaken als ongelijkmatige belasting of afstemming onderhevig is aan deze slijtagevorm, mag de kartelvorm ook weer niet te diep zijn.

 

Sterk gekartelde banden leiden tijdens het rijden tot veel lawaai en vibraties. Voorkom dit zoveel mogelijk door de banden elke 10.000 kilometer te draaien en alles goed af te stellen. Let daarnaast uiteraard goed op de profieldiepte van de autobanden. Koop nieuwe banden zodra de profieldiepte onder de 1,6 mm komt, want anders wordt de situatie op de weg te gevaarlijk.