Nieuws over JD Banden & Velgen

Winterbanden? Kies het juiste wisselmoment

  • Geplaatst op

De buitentemperaturen zijn nog tamelijk mild, maar de vraag wel of geen winterbanden wordt weer langzaam maar zeker actueel. Heeft u al winterbanden in de opslag, dan kan het geen kwaad om tijdig te controleren of ze nog in een goede conditie verkeren. Besloot u eerder om ook ’s winters door te rijden op zomerbanden, dan is dit een goed moment voor een heroverweging.

Feit is dat banden die gemaakt zijn voor winterse omstandigheden absoluut veiliger zijn. Dat er sprake zou zijn van een soort ‘schijnveiligheid’ is beslist een mythe. Met officiële winterbanden heeft u bij kou echt meer grip op de weg en is uw remafstand korter. Dat is niet alleen zo bij sneeuw of ijzel. Ook bij de combinatie regen en kou is rijden op banden die daar op berekend zijn veiliger.

Zijn bandenspanning sensoren verplicht op winterbanden?

  • Geplaatst op

Sinds 2014 zijn autofabrikanten verplicht al hun modellen uit te rusten met ‘direct TPMS’. Dat staat voor het nieuwste Tyre Pressure Monitoring System. Dit systeem is gebaseerd op bandenspanning sensoren die standaard in de velgen zijn ingebouwd. Dit is geregeld bij Europese wetgeving en bedoeld om de veiligheid op de weg te vergroten en het gebruik van brandstof terug te dringen.

Op het principe achter het verplichten van ‘direct TPMS’ valt weinig af te dingen. Een juiste bandenspanning, we kunnen er niet genoeg op hameren, draagt bij aan uw veiligheid. Bovendien verbruikt u inderdaad minder brandstof en slijten uw banden minder snel. Dankzij de sensoren in alle wielen weet u automatisch dat de spanning van uw banden in orde is. Zo niet, dan gaat er in uw display direct een waarschuwingslampje knipperen. Handmatige spanningscontrole is dus niet meer nodig.

Dynamisch rijden vereist topbanden

  • Geplaatst op

Rijdt u BMW? Dan bent u dus een fan van het typische BMW rij- en stuurkarakter. En dat karakter – een combinatie van verfijnde besturing en dynamisch rijgedrag – dankt BMW aan het feit dat de autofabrikant vasthoudt aan zijn beproefde concept van achterwielaandrijving en een voorin geplaatste lijnmotor.

Vraagt achterwielaandrijving om specifieke zomerbanden of, voor de maanden die komen gaan, winterbanden? Nee, dat is niet het geval. Ook met betrekking tot de slijtage is er weinig verschil tussen achterwiel- of voorwielaandrijving. Echter, omdat achterwielaandrijving zorgt voor dynamische rijeigenschappen en dus uitnodigt tot extra sportief rijden, is het wel van groot belang dat uw zomerbanden in topconditie verkeren.

Reparatiekit verdringt reservewiel

  • Geplaatst op

De meeste automobilisten realiseren het zich pas als ze met het probleem van een lekke band geconfronteerd worden: de auto blijkt niet te beschikken over een reservewiel, ook wel bekend als het ‘thuiskomertje’. Na lang zoeken en het instructieboekje te hebben geraadpleegd, blijkt het reservewiel te zijn vervangen door een reparatiekit.

De kwaliteit van zowel zomerbanden als winterbanden is tegenwoordig zo goed, dat de kans op een lekke band is afgenomen. Maar het kan altijd gebeuren en dan kom je met pech langs de weg te staan. Vaak komt u pas op dat moment tot de ontdekking dat uw auto helemaal niet over een reservewiel beschikt. U voorkomt problemen als u zich daar vooraf van vergewist.

Over autobanden, merkvelgen en ventieldoppen

  • Geplaatst op

Dat u zomerbanden of winterbanden koopt die passen bij de uitstraling van uw Audi, Volkswagen of BMW spreekt voor zich. Velgen idem dito. Daarom bevelen wij altijd de authentieke merkvelgen aan. Die voegen immers waarde toe aan uw auto en zijn uw investering dubbel en dwars waard. Het zijn zaken waar u vanzelf bij stilstaat. Maar staat u wel eens stil bij zoiets simpels als ventieldoppen?

Waarschijnlijk niet of in elk geval niet vaak. Maar als er een ontbreekt, dat is het gekke, ziet u dat meteen. De ventieldop, zo klein als hij is, zou je de ‘finishing touch’ van de combinatie van band en velg kunnen noemen. Ofwel: de kers op de slagroomtaart. Dus kijk maar eens goed of ze er alle vier nog op zitten.