Vorige week hebben wij al eens 5 praktische tips gegeven voor het gebruik van sneeuwkettingen. Maar voordat u ze überhaupt in gebruik neemt, is het belangrijk om eerst de juiste te kiezen op basis van uw auto en specifieke wensen. In dat kader zijn er twee belangrijke criteria: het materiaal en de maat van de sneeuwkettingen. Hieronder gaan we op beide aspecten nader in.
Dat het in Nederland nog hartje winter is, zal niemand verbazen die naar buiten kijkt. Op het moment van schrijven dwarrelen dikke sneeuwvlokken neer op een toch al zo wit landschap. Een mooi winterplaatje, maar minder ideaal voor wie de weg op wil.
Mocht het in eigen land echt bar en boos worden of wilt u de buitenlandse bergen in voor een verlate wintersport, dan is het gebruik van sneeuwkettingen om uw winterbanden geen overbodige luxe. In dit artikel geven wij 5 praktische tips om uw sneeuwkettingen optimaal te gebruiken.
Glibber- en glijpartijen, aanrijdingen, auto’s en bussen in de sloot, veel blikschade, ellenlange files. Geen ongevallen met persoonlijk letsel, gelukkig, maar wel heel veel overlast en meldingen van automobilisten die niet meer verder durfden. Dat was de balans van een paar winterse decemberdagen in Nederland.
Automobilisten die hun auto tijdig uitrustten met winterbanden, zagen die investering dit jaar al vroeg beloond. De echte winter moet immers nog beginnen! U kunt dus alsnog besluiten om winterbanden te kopen en te laten monteren. Het is niet verplicht in Nederland, maar het is bewezen veiliger. U heeft bij winterse omstandigheden gewoon veel meer grip op de weg, wat de kans op glibberen en glijden verkleint.
Deze winter nog niet, maar in de winter van 2018 op 2019 zal de Nederlandse politie haar snelle achtervolgingsmaterieel zeker uitrusten met winterbanden. Dat mag ook wel met een auto die moeiteloos een snelheid van 250 km per uur haalt. Bij zulke snelheden luistert maximale grip op een nat en koud wegdek extra nauw.
Er zijn dienders die nu al reikhalzend uitzien naar het voorjaar van 2018. Dat zijn de dienders die binnen het korps worden ingezet bij snelle, riskante achtervolgingen – mannen en vrouwen die zich qua stuurkunst en koelbloedigheid hebben bewezen. Tot nu toe verplaatsten zij zich met hoge snelheden in Volvo’s V70. De politie had er negentig in dienst. Die worden allemaal geleidelijk vervangen.
Met de ‘groene golf’ doelen we nu eens niet op lekker vlot doorrijden op een weg waar u achter elkaar meerdere verkeerslichten tegenkomt, maar op één van de meest populaire hybride auto’s van dit moment, de Golf GTE. Hij word wel de ‘groene GTI’ genoemd, omdat hij qua sportiviteit niet voor zijn iconische voorganger onderdoet.
Het is de GTI die de Volkswagen Golf zo populair heeft gemaakt onder sportieve, en aanvankelijk voornamelijk jonge automobilisten. En dat was ook precies de bedoeling van het rebelse ontwerpteam dat er in 1974 mee aan de slag ging – in hetzelfde jaar dus, waarin Volkswagen zijn nieuwe compacte middelklassen, de VW Golf, introduceerde.