Het profiel van zomerbanden: wat moet ik weten?
- Geplaatst op
Zomerbanden en winterbanden hebben compleet andere rijeigenschappen. De verschillen worden voornamelijk veroorzaakt door het afwijkende profiel van beide typen banden. De weersomstandigheden lenen zich momenteel nog het beste voor rijden op zomerbanden. Ook dat komt met name door het profiel – hieronder leggen we uit waarom.
Hoe ziet het profiel van zomerbanden eruit?
Het profiel van zomerbanden heeft een aantal belangrijke kenmerken. Het eerste wat opvalt zijn de eigenschappen van de groeven. Deze zijn verticaal en hebben een beperkte breedte en hoogte. Dit resulteert in een maximaal contactoppervlak op de weg en een optimale afvoer van regenwater. Niet onbelangrijk tijdens Nederlandse zomers waarin nog wel eens een regenbui wil vallen!
Belangrijk in dit opzicht zijn ook de dwars georiënteerde lamellen in het profiel van een zomerband. Deze zorgen voor een minimaal aantal aangrijpingspunten op het wegdek met als resultaat een lagere rolweerstand. De unieke oriëntatie van de lamellen zorgt bovendien voor een efficiënte afvoer van overtollig water, een goede wegligging en een laag benzineverbruik.
Na verloop van tijd zal het profiel van een zomerband, net zoals bij een winterband of all season-band, slijten. Het resultaat is dat de profieldiepte vermindert en de hoogte van zowel de verticale groeven als lamellen steeds minder wordt. De minimaal toegestane profieldiepte voor een zomerband is 1,6 mm, maar beter is het om de band al te vervangen bij een diepte van 2 mm.
Wat zijn de voordelen op een heet of nat wegdek?
De unieke profieleigenschappen van een zomerband zorgen voor optimale prestaties bij zomerse weersomstandigheden. In de zomer zijn Nederlandse wegen vaak droog en heet, of juist nat en warm. Hoe dan ook ligt de buitentemperatuur altijd boven de 7 graden Celsius. Dit zijn de condities waarin zomerbanden het beste tot hun recht komen.
Op een droog en heet wegdek is de remweg van een auto met zomerbanden bij een rijsnelheid van 100 kilometer per uur maar liefst 8 meter korter dan bij het gebruik van winterbanden. Dat komt door de hoge mate van grip die het profiel op het wegdek heeft. Bij een verminderde profieldiepte door slijtage neemt deze grip bovendien alleen maar toe (tot op zekere hoogte: vanaf 2 mm heeft een verminderde diepte meer nadelen dan voordelen).
Op een nat en warm wegdek is de remweg van een auto met zomerbanden bij een rijsnelheid van 100 kilometer per uur maar liefst 6 meter korter dan bij het gebruik van winterbanden. Dat komt niet alleen door de uitstekende grip, maar ook door de efficiënte waterafvoer van de groeven en lamellen in het profiel. Gezien het huidige weer is het gebruik van zomerbanden zoals deze originele VW Beetle banden in de eerstkomende periode dan ook nog zeker aan te bevelen.